![]()
|
Sinne er et av temaene. Hvorfor er sinne så skummelt? Noen opplever at en omsorgsperson snur fra å være trygg til å rase ut sterke, vonde følelser. Enten mot barnet eller i krangel med andre som barnet er glad i. Dette må være ensomme opplevelser for mange barn som ikke kan snakke med noen om slike ting. Spesielt hvis det er vold med i situasjonen selvfølgelig. Jeg tror at hvis man ser andre menneskers visuelle uttrykk for vanskelige følelser og kjenner igjen egne vonde følelser i dette, så er det mer en lettelse enn at det er skremmende. Man ser at andre vet dette også, og det kan derfor bli litt mindre tungt å ha det sånn selv. På forsiden - den lyse siden - får barnet full oppmerksomhet og blir sett på en god måte av den voksne. Barnet vokser på en måte ut av omsorgspersonens ord, tankene deles og barnet er trygt og åpent -symbolisert ved de åpne hendene som blikket ser tvers igjennom. Man kan likevel se gjennom pupillene til den mørke baksiden, som de fleste opplever i større eller mindre grad. På baksiden - den fargerike - er ikke situasjonen trygg lenger. Den voksne viser en helt annen side som barnet ikke tør stå i. Barnet krøller seg sammen så langt vekk det kan komme, blir kastet ut i mørket og er der alene. (På denne siden oppfattes ikke barnet så lett, det ligger som strektegning frest inn i den smale sorte formen.) ![]() ![]() |
I det andre arbeidet er de fire figurene nokså like på utsiden, de viser lite av sitt indre og forholder seg godt til hverandre. ![]() ![]() |
I det tredje arbeidet er dette utgangspunktet. På den hvite siden er barnet i opposisjon, det krever styrke å stå opp for sin egen person mellom omsorgspersonene som ser en og styrer en med blikk og vilje. Kanskje spesielt når blikkene bare vil en godt og det likevel ikke stemmer med det man vil og trenger. På den gule siden står barnet fremdeles mellom de to foreldrene/omsorgpersonene men er en egen person. Det kan forholde seg til dem ved å vite om at hver person ser verden på sin måte og at det har lært mye av å se verden med deres blikk . Det står trygt mellom dem men det har frihet til å leve sitt eget liv. Jeg har satt inn plexiglass i hodeformene slik at barna kan krype inn og se verden to forskjellige farger - prøver på den måten å visualisere at for forskjellige personer kan de samme omgivelsene se helt ulike ut, og at alle har sitt utgangspunkt, sin fargenyanse å se verden gjennom.
![]() ![]() |
UTGANGSPUNKT FOR OPPGAVER 1. Klippe ut en menneskefigur i tynn papp / kartong. F.eks eller eller bare eller eller eller...... tusen måter avhengig av hva som kan snakkes om med barna, dere som er lærere og har erfaring vet det best. Det kan være ganske fint etterpå å henge opp disse fritt i tråd fra taket f.eks. og man vil få en vrimmel av personer som viser forskjellige sider, også de vanskelige! Kanskje ser det ikke så farlig ut når man ser at alle har flere sider. Om man får det til så er dette også et godt utgangspunkt for å skrive fortellinger --------------------------------- Enten ved å lime det på, da kan man også lime på andre ting - klippe ut former i papp osv. Kan stå som tegning eller man kan male det etterpå. Hvis man ikke er redd for søl, er det fint f.eks å tvinne tørkepapir og dyppe i trelim og forme på pappen, det blir nesten som pappmasjé. Eller tegn en enkel figur først med blyant og stikk hull i pappen langs tråden med en tynn spiker f.eks, ikke for tett for da revner pappen. Bruk så garn og ”sy tegningen” En enkel form for søm som blir en fin mellomting av broderi og tegning og er enklere enn å sy i stoff for de minste. ------------------------------ Hvordan er jeg? Jeg har mange sider- hva tror jeg de andre ser? Hvordan vil jeg helst bli sett? Hva vil jeg skjule? Ser jeg mine egne forskjellige sider? Ser jeg hvor fin jeg er? Ser jeg at de andre også har mange sider?
|
|
E-post: post [a] gita (punktum) no, ©Gita S. Norheim - 2019