Gita S. Norheim
gita.no

"Som en sjelden blomst"

Enggrav skole og barnehage for multifunksjonshemmede barn

-Blomst og bladform i lakkert metall ute på gymsalvegg og ved inngang.
- Relieff i tre i foaje og i korridor.
- Malt rett på vegg inne i gymsalen.
- Fargesetting av bygget
- Skilt

enggrav

Idébakgrunn

Som barn leste jeg i Det Beste, utdrag fra en bok som het ”Som en blå rose” ( Gerda Klein, med foto av Norma Holt 1974).
Den gjorde sterkt inntrykk, jeg klippet ut artikkelen og laget min egen enkle innbinding av papir med et blomsterornament i rødt og lilla. En av blomstene erstattet jeg med en blå - slik at den skilte seg ut på en vakker måte. Boka handlet om ei jente, Jenny; som ikke var som alle andre. Hun var sjelden, som en blå rose.

”Jenny er som en blå rose, sart og yndig. Og fordi det finnes så få blå roser vet vi ikke så meget om dem. Vi vet bare at de må passes med større omsorg. Og elskes inderligere”

Jeg syntes sammenlikningen med å være ulike blomster var så nydelig beskrevet, og det har vært med på å påvirke hvordan jeg har forholdt meg til forskjelligheter hos oss mennesker i ettertid.

Dette har vært utgangspunkt for utsmykkingen på Enggrav skole og barnehage. Felles for alle delene av utsmykkingen, er at temaet er blomster. De er laget i ulike materialer, form og uttrykk i forhold til plasseringen.

Jeg har ønsket å lage et livsbejaende uttrykk, og har vært bevisst på universell utforming og behovet for kontraster i farge og valør for endel av elevene på Enggrav skole og barnehage.

enggrav

Utsmykking ute:

GYMSALVEGG

Det første som møter en på vei fra parkerings-plassen til Enggrav skole og barnehage, er en stor hvit vegg. Her har jeg laget en stor, fargerik og spesiell blomst i lakkert metall og med bladverk i folie, som tar hele veggen i bruk.

Blomsten har belysning bak/inni for å gi effekt også når det er mørkt.

Skolen og barnehagens navn er plassert til venstre på veggen,
på printet folie, med farger tilpasset utsmykkingen. Skriften er tegnet.

Under vises blomsten i sol, skumring og på kvelden.

enggrav

enggrav

INNGANGSPARTI

Inngangsdøra til skolen og barnehagen ligger tilbaketrukket i et atrium og sees ikke før man runder hjørnet på bygget.

Her er det montert en bladform over baldakinen. Dette er med på å skille hovedinngangen tydelig fra de andre to inngangene.

Bladet har samme materiale og farger som blomsten, og støttestaget for taket over inngangen fungerer som stilk til bladet.

 

enggrav

Utsmykking inne

FOAJÈ/RESEPSJON

Veggen mellom portene i foajeen kunne trenge et stort og tydelig blikkfang. Denne veggen ble valgt som det ene av to steder for utsmykking inne.

Relieffet er laget i treverk med former i rustfritt stål innlagt.
Materialene tåler godt å tas på og har store kontraster i valør og farge.

Motivet er fem blomster med de fem avdelingenes farger.


 

enggrav

KORRIDOR

I korridoren fra resepsjonen og inn til barnehagen ligger også skolekjøkkenet og kontorene til rektor og inspektør. Korridoren som er mye i bruk, er lang og trang og var et viktig sted å tilføre noe.

Jeg har laget et stort relieff i enden av korridoren, og åpnet opp veggen med et vindu inn til barnehagens fellesareal, slik at de der inne kan se når det er aktivitet i gangen - og motsatt. Vinduet er i høyde med en benk som jeg har laget tidligere og som er plassert i hjørnet på barnehagesiden av veggen. Åpningen er innrammet slik at det er dekorativt også fra barnehagesiden.


 

enggrav

 

Relieffet er laget i hardt treverk for å tåle litt røff behandling,
og er malt for å gi kontraster for svaksynte.

Blomstene som slynger seg rundt vindusåpningen,
er gitt farger utifra barnehagens avdelinger Rød og Gul.


 

enggrav

 

Den ene veggen i gymsalen er malt grå med et blomsterornament. Dette er tegnet fritt etter mønsteret på laminatet i grått og hvitt, som er valgt til bordplater på skolen og til gymsalens sammenleggbare bord. Slik knyttes tema, detaljer og farger sammen.



Gulvet er gitt en aktiv gul farge, med en kant på to meter langs veggene i en dempet brunorange. Her har et utgangspunkt for fargesettingen vært taket med de markante dragerne i treverk.

 

Fargesetting av bygget


Utgangspunktet for fargesetting av bygget var at brukerne ønsket et fargerikt uttrykk på lokalene, samt at fargene skal tydeliggjøre rommene for svaksynte (valørforskjell på gulv/vegg/dør f.eks).

Bygget er rehabilitert og noen dører og belegg skulle bli værende slik de sto fra før, dette har derfor vært et viktig utgangspunkt for fargeskalaen.

Målsettingen min har vært at fargene skal være med å gjøre det enklere for elevene å orientere seg i bygget,
og at fargen skal være med på å gi en forskjellig stemning i de ulike rommene.

 

enggrav

 

Jeg har latt veggene stå lyse og nøytrale med en varmhvit farge i alle rom, kun enkelte vegger har fått en annen farge.

Barnehagen/administrasjonsdelen skulle beholde endel av gulvene og dørene slik de var. Dørene der var ulike i tre soner; en dempet rødaktig farge og en forsiktig gul farge i barnehagen, og en blåfarge i korridoren/adm-delen.

Klassene i det gamle bygget hadde fargenavn, og det passet å videreføre dette i det nye bygget, med utgangspunkt i fargene gul og rød i barnehagen, og blått i fellesarealer. Skolen fikk derfor orange, grønn og lilla i sine tre klasserom.

De eksisterende fargene i barnehagen har vært viktige i forhold til alle andre fargevalg.

Gulvbelegget ble valgt utifra utvalget av farger (av de som hadde riktig kvalitet, selvsagt)

Gulvet i skolens allrom er blått, barnehagens allrom er blågrønt. Fellesarealene i resepsjon og aktivitetsavdelingen har gulv med en eller to meter brede striper i disse to blåfargene. Baserommenes gulv er lys, nøytral blågrå som gir lyshet og letthet til rommene og samtidig passer til fargen på dørene som er blitt værende i barnehageavdelingen.

Hver avdeling sin farge; rød og gul i barnehagen, orange, grønn og lilla i skolen, vises på dørene. De mindre rommene i skolens baser har også fått gulvfarge i forhold til dette. Stoff på stoler er valgt utifra disse fargene, og noen skap har fått skapdører i samme laminat som dørene i rommet.

Bord i baserommene er valgt lyse og nøytrale, med et laminat med et feststemt blomsterornamentikk i lysegrått/hvitt.

Alle badene som er nybygget, er gitt lys turkisblå dører og gulvbelegg, noe som gir en tydelig annen stemning enn andre rom.

De ulike rommene i ”aktivitetsavdelingen” er gitt ulike gulvfarger, men begrenset til fargene som er brukt i avdelingene.
Alle dørene her er gule.

 

enggrav

Skilting

På veggen ute er "Enggrav skole og barnehage" designet for å passe til utsmykkingen og for å gi et imøtekommende inntrykk. Skriften i "Enggrav" er tegnet, printet på folie, skåret ut og klebet direkte på veggens steni-plater.

Inne er også "Barnehagen" og "Skolen" designet med samme uttrykk og printet på børstet aluminium.

 

E-post: post [a] gita (punktum) no, ©Gita S. Norheim - 2019